Faktory ovplyvňujúce cenu mobilnej aplikácie

  • Výber platformy
  • Vývojári
  • Funkcie aplikácie a jej robustnosť
  • Dizajn aplikácie
  • Marketing
  • Testovanie a údržba aplikácie
ikona digitalizacia

Koľko stojí mobilná aplikácia v roku 2023? Každá mobilná aplikácia je svojim spôsobom výnimočná, no môžeme sa pozrieť na faktory a procesy, ktoré nám konečnú cenu aplikácie priblížia.

Výber platformy

Android, iOS, či oboje? Jedno z prvých rozhodnutí, ktoré je potrebné urobiť, je vybrať pre akú platformu sa bude aplikácia vyvíjať. Od nej bude závisieť s akým operačným systémom bude aplikácia kompatibilná.

logo apple

iOS

Väčšina mobilných aplikácií sa tvorí väčšinou pre najnovšie modely telefónov iPhone, keďže majorita používateľov prejde na najnovšiu verziu iOS v relatívne krátkom čase. Naviac dobre fungujúca spätná kompatibilita medzi zariadeniami a prísna politika zo strany Apple umožňujú sústrediť sa na aktuálne zariadenia.

Android

Na druhej strane pri Androide existuje veľké množstvo verzií operačného systému, preto je potrebné vybrať najvhodnejšiu kombináciu pre zaistenie funkčnosti projektu bez problémov dodatočného pridávania ďalších verzií. Množstvo kompatibilných verzií môžu predražiť cenu aplikácie. Tieto zápory ale vyvažuje väčšia používateľská základňa.

logo android

Záleží na zákazníkovi, pre akú platformu sa rozhodne, no ak je cieľom osloviť čo najviac zákazníkov, mala by byť aplikácia kompatibilná pre obe. V špecifických prípadoch je tak možné siahnuť po takzvaných multiplatformových nástrojoch na vývoj – kedy sa vytváraný codebase používa pre viac platforiem. Riziko predstavujú zvýšené vstupné náklady a pokiaľ prídu zmeny v priebehu vývoja, tak sa budú týkať všetkých zvolených platforiem. Naproti tomu, pri správnej komunikácii vedú k zrýchleniu prác a teda zníženiu celkových nákladov.

Vývojári

Pri výbere vývojára alebo inak povedané software house, treba byť obozretní a dohliadnuť na kvalitu ich práce. Ukazovateľmi správnej voľby by mali byť dobré referencie, portfólio realizovaných projektov, obrat, pozitívna odozva zákazníkov a kvalitná dokumentácia, alebo možnosť ďalšej spolupráce a rozvoja v budúcnosti.
Pokiaľ ide o väčší projekt, je dobré využiť software house , ktorý má k dispozícií mať k dispozícií tím certifikovaných pracovníkov, ktorí pozostávajú z programátorov, grafikov, analytikov, testerov a ďalších, ktorí sa o celý projekt postarajú. Tí zaručia kvalitný výstup a taktiež rozšíriteľnosť a rozvoj funkcií aplikácie aj v rámci dlhodobej spolupráce. Tieto položky sa však odrazia na cene.

Funkcie aplikácie a jej robustnosť

Funkcie aplikácie tvoria jej jadro, to aké úlohy a vlastnosti bude aplikácia mať má vplyv na celý výrobný proces. Či pôjde len o jednoduché tlačidlá, ktoré budú slúžiť ako prihlásenie a navigáciu medzi obrazovkami, alebo náročnejšie prepojenia cez platobné brány, či funkcia chatu s AI botom, platí, že čím viac funkcií bude aplikácia obsahovať, tým vyššia bude celková cena a tým dlhší bude jej výrobný proces.

Zoznam najčastejšie používaným funkcií:

  • Registrácia/prihlásenie používateľov
  • Prepojenie s databázami, API- prístup k iným aplikáciám alebo platformám
  • Notifikácie, zdieľanie obsahu na sociálnych sieťach
  • Nákupy v aplikácií a platobné brány
  • Použitie hardvérových súčastí zariadenia (kompas, fotoaparát, GPS, snímanie odtlačkov prstov)
  • Využitie kryptografie pri komunikácii, alebo správe záznamov
  • Integráciu na iné aplikácie (napr. možnosť priamo zdieľať údaje medzi jednotlivými aplikáciami)
  • a množstvo ďalších

Dizajn aplikácie

Dizajn je to, čo má na prvý pohľad upútať zákazníka, preto je dobré investovať do najnovších trendov, atraktívny dizajn sa naozaj oplatí. Treba sa aj zamerať na cielené publikum a prispôsobiť dizajn im. Aplikácia pre mladšie ročníky si vyžaduje viac animácií a prvkov oproti aplikáciám pre starších ľudí, v tom prípade nie je potrebné vytvárať komplikované prechody a animácie, stačí sa držať pri predpripravených šablónach. Menej dizajnu znamená nižšia cena, ale naozaj sa to oplatí?

ikona mobilná aplikácia

Marketing aplikácie

Úlohou marketingu je dostať aplikáciu na trhu k zvolenému publiku, pretože sa môže stať, že bez správneho marketingu a propagovania aplikácie na sociálnych sieťach a webstránkach sa o nej používatelia nebudú mať ako dozvedieť napriek tomu, že je výborne spracovaná.

Testovanie a údržba

Určite nechceme vydať aplikáciu s chybami, alebo by na ne prišli používatelia, týka sa to hlavne chýb vo funkčnosti a jazykových preklepov. Preto aplikácia pred vydaním na trh prejde testovaním, či už manuálnym na rôznych zariadeniach alebo automatizovaným, ktoré overí všetky funkcionality.

Keďže sa technológie stále posúvajú vpred, je potrebné udržiavať aplikáciu s dobou a aktualizovať ju, inak sa môže stať, že ju používateľ nebude môcť spustiť. Udáva sa, že údržba aplikácia predstavuje 15-25% pôvodnej ceny nákladov aplikácie.

Rozsah ceny aplikácie

Cenu aplikácie môžeme rozdeliť do troch skupín podľa náročnosti jej spracovania, sú nimi:

Nenáročná aplikácia

Základné užívateľské prostredie, niekoľko obrazoviek, navigácia medzi nimi, bez veľkých integrácií, obsahuje iba základné funkcie ako prihlásenie cez sociálne siete, notifikácie, kalendár a je vytvorená vo viacerých jazykových variáciách.

Stredne náročná aplikácia

Stredne náročná aplikácia má vlastné užívateľské rozhranie, použitie platobnej brány, zložitejšie integrácie, použitie hardvérových súčastí zariadenia, prispôsobenie na ďalšie zariadenia, administračný panel, obsahuje profesionálny grafický dizajn, animácie a je vytvorená vo viacerých jazykových variáciách.

Náročná aplikácia

Náročná aplikácia rieši väčšie množstvo biznis procesov, náročné integrácie, naviac oproti stredne náročnej aplikácií obsahuje profesionálny grafický dizajn, animácie. Taktiež je vytvorená vo viacerých jazykových variáciách, má real-time funkcie, je použitá integrácia iných aplikácií a zložitý backend.

ikona koľko stojí appka

Nenáročná aplikácia 2 000 € – 10 000 €

Stredne náročná aplikácia 10 000 € – 100 000 €

Náročná aplikácia 100 000 € +